Help je brein

wijwerkenthuis Balans Werk & Privé Reactie plaatsen

Ons brein is er op gericht om pijn te vermijden en genot te zoeken. Het is daarom heel logisch dat je geen zin hebt om vroeg op te staan als je thuiswerkt. De urgentie is immers niet aanwezig. De kinderen hoeven niet op tijd op school te zijn, er is geen collega die ziet hoe laat je binnenkomt.

Je brein gaat meteen met je op de loop als de wekker ’s ochtends vroeg gaat. Automatisch gaat die allemaal redenen bedenken waarom je best nog even kan blijven liggen. Als je dit weet, is het veel makkelijker om hier mee om te gaan. Het enige dat je hoeft te doen, is je brein te helpen om het zo prettig mogelijk te maken.

Onze tips:

  1. Bepaal voor jezelf, of samen met je gezin: wie werkt waar?
  2. Sluit aan het einde van de werk/ thuisschooldag ook echt af. Leg je werk of schoolspullen aan de kant. Nu is het weer ruimte voor je privé-tijd
  3. Probeer geen normale werkdag na te bootsen. Kies focus-uren. Werk daarin zonder afleiding aan werkzaamheden of thuisschool. Neem daartussen tijd voor pauze en ontspanning
  4. Natuurlijk kun je in je kloffie werken, maar houd voor jezelf in de gaten: wanneer voel ik mij vitaal? Misschien helpt het juist om je aan te kleden alsof je naar je werk gaat.
  5. Nu je thuis werkt wordt het huis misschien sneller rommelig. Start je het liefst in een opgeruimde omgeving? Ruim dan éérst op. Anders verlies je focus doordat je steeds herinnerd wordt aan de troep.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *